۲۹ خواص بابونه که با آنها صورتی زیبا و بدنی سالم خواهید داشت

بابونه چیست؟! + تاریخچه بابونه

گیاه بابونه یکی از گیاهان اصیل و بومی منطقه شمال آفریقا و غرب اروپا محسوب می شود ولی در حال حاضر در تمام جهان قابل دسترسی بوده و در همه نواحی معتدل رشد می کند. مهم ترین کشور های صادر کننده گیاه بابونه عبارتند از؛  بریتانیا، ایتالیا، لهستان، بلژیک، فرانسه و آلمان.
انواع بابونه از جهت خاصیت تقریبا یکسان هستند ولی از جهت زیست‌شناختی با هم فرق دارند و مثلا بابونه آلمانی با نوع روسی و بریتانیایی آن متفاوت است و به نوعی است که برای کاربرد های پزشکی بسیار گسترده ای دارد.

قدمت خواص بابونه بر می گردد به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل که از آن زمان ها، مردم خواص دارویی و آرایشی بابونه را شناخته و استفاده می کردند.

بابونه و آلمان رابطه بسیار صمیمی ای دارند و مردم آلمان تقریبا از سده اول میلادی از آن استفاده های دارویی می کردند!
جالب است بدانید مصریان باستانی بابونه را به عنوان خدا می شناختند و آنرا پرستش می کردند. همچنین آنها از گل های بابونه برای جلوگیری از پیری استفاده می کردند.
خواص درمانی بابونه در میان حکمای بزرگ طب سنتی همچون جالینوس، ابن سینا و ابن بیطار و دیوسکوریدوس جایگاه ویژه ای دارد و آنرا یکی از قوی ترین گیاهان دارویی می شناسند.

بابونه رومی و شیرازی را نمی شناسید؟!

گیاه بابونه دارای ۲نژاد اصلی است که شهرت بالایی دارد، یکی بابونه رومی است و دیگری هم بابونه شیرازی. جالب است که بزرگانی چون ابن سینا، ابن بیطار و دیوسکوریدوس، مصرف بابونه شیرازی و رومی را شبیه به هم دانسته اند. در دارو سازی از انواع بابونه ها برای تولید دارو استفاده های قابل توجهی می شود.

تا هم اکنون فرآورده های بابونه از این قرار بوده است؛ روغن بابونه، دمنوش بابونه، کرم بابونه، قطره خوراکی بابونه و لوسیون بابونه که هر کدام هم مشتریان خاص خودشان را دارند.

طبع بابونه چیست؟
طبع بابونه در طب سنتی، گرم و خشک تشخیص داده شده است.

 

۲۹ خواص بابونه برای سلامتی و زیبایی
خواص بابونه در طب سنتی

۱) خواص بابونه برای معده فوق العادست

خواص بابونه برای معده و تقویت کارکرد آن بسیار عالی است و می تواند باعث درمان زخم معده و ورم معده بشود. بنابراین اگر به دنبال درمان سوزش معده و یا درمان درد معده هستید، بابونه گیاهی است که در این زمینه تاثیرات مفید و موثری می گذارد و می توانید یک چای غلیظ بابونه میل کنید و به مرور بهبود یابید. برای درمان، خوب است به صورت ناشتا روزانه ۴-۳ قاشق از بابونه را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش دم کنید و نوش جان کنید. شما پس از ۱۵ دقیقه می توانید شروع به صبحانه خود نمایید. سعی کنید مصرف چای غلیظ بابونه را تا ۲هفته ادامه دهید تا خواص بابونه برای معده بخوبی مشخص شود.
همچنین فواید بابونه برای درمان ورم روده و کرم معده هم بسیار مفید است.

 

۲) بابونه و ایمنی در مقابل سرطان ها

در بابونه آنتی اکسیدان آپیگنین وجود دارد و خواص آنتی اکسیدانی بابونه عاملی مهم برای کاهش خطر سرطان محسوب می شود. بر اساس یکی از مطالعات آزمایشگاهی، مشخص شد که آپیژنین دشمنی برای سلول های سرطانی است و علی الخصوص برای مقابله با سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پروستات، سرطان پوست و سرطان رحم مفید و موثر است. لذا شما با مصرف بابونه می توانید از ابتلا به سرطان جلوگیری نمایید.

 

۳) بابونه، راهی خوش طعم برای کنترل قند خون

چای بابونه می تواند گزینه ای خوش طعم برای کنترل قند خون شما باشد. با افزایش میزان قند خون، به سلول‌های پانکراس آسیب می رسد که خواص ضد التهابی بابونه، مانع این موضوع می شود. پانکراس بسیار مهم است چراکه موجب تولید انسولین در بدن می شود و به این شکل قند خون بدن کنترل می شود و در صورتی که این پانکراس با مشکل مواجه شود، قند خون بدن هم بالا می رود و بیماری دیابت و … رخ می دهد.
در یکی از مطالعات بر روی ۶۴ نفر مبتلا به دیابت، معلوم شد، افرادی که در طول ۸ هفته، هر روز چای بابونه میل کردند، نسبت به بقیه که آب نوشیده اند، قند خون پایین تری دارند.

 

۴) خواص گیاه بابونه برای درمان سرماخوردگی

پیشنهاد می کنیم در فصل های سرد، چای و دمنوش بابونه را حتما مصرف کنید چراکه خواص بابونه برای سرماخوردگی (هم درمان و هم پیشگیری از آن)، گلودرد، سینوزیت و آنفولانزا بسیار مفید می باشد. همچنین شما با استنشاق عصاره بابونه هم می توانید در درمان سرماخوردگی و گرفتگی های بینی و سوزش گلوی خود سرعت ایجاد کنید.

 

۵) بابونه گیاهی ضد استرس است

عصاره بابونه یکی از گیاهان دارویی مفید برای کاهش اضطراب و آرامش اعصاب محسوب می شود چراکه بخارات رایحه آن به طور مستقیم به قسمت بویایی مغز رفته و باعث آرامش بدن و اعصاب می شود و در نتیجه واکنش های بدن به استرس پایین می آید.
همچنین بر اساس نتایج پژوهشی در مجله‌ی درمان‌های جایگزین در بهداشت و پزشکی و فارماکوگنوزی خواص گیاه بابونه برای مقابله با اضطراب و ایجاد آرامش بسیار مفید و موثر است.

 

۶) تقویت قوای جنسی با خواص بابونه

یکی از فواید بابونه، مربوط می شود به تقویت قوای جنسی که شما این افزایش قدرت را با مصرف یک هفته ای نسخه زیر می توانید تاثیر آنرا تا مقدار قابل قبولی مشاهده کنید؛
۵ گرم از ریشه بابونه را در سرکه رقیق شده بجوشانید و نوش جان کنید.

 

۷) خواص بابونه برای پوست، شگفتی آور است
خواص بابونه برای پوست

یکی از مهم ترین خواص بابونه در طب سنتی، مربوط می شود به تقویت کیفیت پوست و درمان جوش و آکنه ها و ترمیم سوختگی ها و هر چیزی که باعث زیبایی دوچندان پوست شما شود مثل ضد عفونی پوست. گیاه بابونه از خاصیت ضد حساسیت برخوردار است و می توانید با آن اگزما را درمان کنید.
برای بهروری از خواص بابونه برای پوست می توانید گل بابونه را ۱۰ دقیقه  در آب جوش، بخیسانید و به مدت ۲۰ دقیقه بر روی پوست و یا ضایعه پوستی خود قرار دهید.
یکی از راهکار های مفید دیگر هم بخور بابونه است که می توانید بابونه را به همراه گیاهانی مثل گل ختمی استفاده کنید و باعث افزایش گردش خون در بدن خود شوید و در نتیجه التهابات و میکروب های پوستی خود را درمان کنید و پوستی شفاف داشته باشید. بخور بابونه باعث باز شدن منافذ پوست می شود و باعث سم زدایی از پوست شده و به این شکل موجب درمان جوش سر سیاه و سفید هم می شوند.

بابونه و اسکراب طبیعی پوست:

چای بابونه به همراه شیر می توانند به عنوان یک اسکراب کاملا طبیعی و استاندارد برای پوست های خشک عمل کنند و آنها را تبدیل به پوست منعطف و جذاب کنند.
همچنین می توانید از ترکیب زیر هم استفاده کنید؛
نصف فنجان نوشابه را با نیمی از یک فنجان سرکه ترکیب کنید و ۵قطره روغن بابونه هم به آنان اضافه کنید و در نتیجۀ استفاده از این ترکیب، پوستی زیبا و سالم داشته باشید.

 

۸) خوابی راحت و آرام را با فواید بابونه تجربه کنید

گیاه بابونه دارای آپیژنین است و آپیژنین آنتی اکسیدانی است که به برخی از گیرنده های مغز می چسبد و باعث خواب آلودگی انسان می شود، لذا شما با مصرف بابونه می توانید به درمان اختلالات بی خوابی و یا کم خوابی خود بپردازید.
طی یک مطالعه علمی مشخص شد؛ خانم هایی که بعد از زایمان در طول ۲ هفته چای بابونه میل کنند خواب راحت تری دارند و علائم افسردگی هم حتی در آنها کمتر می باشد.
بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از خواب مقداری دمنوش بابونه و یا چای بابونه نوش جان کنید و خوابی با آرامش را تجربه کنید.

 

۹) خواص بابونه و سلامتی قلبی-عروقی

امروزه دانشمندان متوجه ارتباط بین گیاه بابونه و سلامتی دستگاه قلب و عروق شده اند. بابونه از فلاونوئید بالایی برخوردار است و لذا خطرات قلبی_عروقی را کاهش می دهد و همچنین مرگ ناشی از سرخرگ کرونری در مردان سالمند را کاهش می دهد.

 

۱۰) خواص بابونه برای مو از پرطرفدار ترین هاست!!

یکی از خواص بابونه در طب سنتی که طرفداران زیادی هم دارد، تقویت مو می باشد. خواص بابونه برای مو بسیار عالی است و می توانید به راحتی به وسیله بابونه رنگ موهایتان را روشنتر کنید و خصوصا اگر موهایی بلوند دارید و می خواهید یکی دو درجه آنرا روشنتر کنید، بابونه گزینه طبیعی و مناسبی است. همچنین آبکشی نهایی موها با چای بابونه، می تواند موجب ایجاد یک زمینه درخشان و طلایی در موهای قهوه ای رنگ شود که زیبایی شگفت انگیزی دارد. شما با استفاده مرتب از بابونه می توانید به مرور موهای خود را بلوند و روشن نمایید.
خوب است بدانید که خواص بابونه برای درمان شوره سر و همچنین پیشگیری از آن بسیار مناسب است و بعلاوه باعث نرمی پوست سر می شود.
شما با استفاده از فواید بابونه می توانید به موهایتان غذارسانی خوبی داشته باشید و در نتیجه؛ موهایی براق و کاملا سالم و انعطاف پذیر داشته باشید و اگر التهاب یا آسیبی به پوست سرتان وارد شده است را با آن درمان کنید.

خواص بابونه برای مو از همه جهت واقعا عالی است، چراکه حتی درمان ریزش مو نیز به حساب می آید و شما با چای بابونه می توانید به درمان ریزش مو بپردازید.

روش درمان ریزش مو با خواص بابونه:

دو تا سه پیمانه آب را در یک قابلمه بریزید تا بجوش آید، وقتی بجوش آمد می توانید یک پیمانه چای خشک بابونه و یا یک تا دو چای کیسه ای بابونه و یا حتی یک پیمانه از گل بابونه خشک شده را به آن اضافه کنید و حالا با هر روشی که انتخاب کردید باید شعله را کم کنید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند و به آرامی بجوشد. بعد از ۳۰ دقیقه گاز را خاموش کرده و بگذارید خودش مقداری خنک شود و با توجه به شیوه مصرفی خود کیسه های چای را و یا برگ ها را خارج کنید و یا آنرا آبکش کنید.

حالا محلول آماده شده را به موهایتان بمالید و خوب است زیر سرتان کاسه ای بگذارید که وقتی محلول را روی سرتان میریزید، از سرتان بر روی کاسه بریزد و برای دفعات بعد از آب جمع شده در کاسه هم استفاده کنید. بعد از این شستشو ها نباید سرتان را با آب بشویید و فقط می توانید آنها را خشک کنید.

راستی اگر به دنبال تغییر رنگ موهایتان و روشن کردن آن هستید، این نسخه برای تغییر رنگ موها هم توصیه می شود؛
بدین شکل که پارچه ای تمییز را در محلول خیس کنید و آنرا روی موهایتان فشار دهید. وقتی تمام موهایتان خیس شد آنها را با کلاه حمام و یا یک پارچه، بخوبی بپوشانید و اجازه دهید ۶۰ تا ۹۰ دقیقه به همین حالت باقی بماند. بعد از سپری شدن این زمان مثل زمان های عادی سرتان را شسته و خشک کنید.

 

۱۱) بابونه و درمان سیاهی دور چشم

چای بابونه برای حل مشکل سیاهی دور چشم موثر است و شما با نوشیدن این چای پیش از خواب، باعث رفع خستگی چشمان خود می شوید و به مرور این سیاهی هایی که بر اثر استرس به وجود آمده اند را درمان خواهید کرد.

بابونه و ماسک سیاهی دور چشم:
یک چای کیسه ای بابونه را درون یک فنجان آب معمولی قرار دهید و با استفاده از پنبه، آنرا دور چشم خود بمالید و بگذارید بابونه برای ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند تا تاثیرگذار باشد.

 

۱۲) خواص بابونه و سلامت زنان
خواص بابونه برای زنان

تحقیقات محققان دانشگاه تگزاس نشان داده که چای بابونه می تواند خطرات مرگ در زنان ۶۵ سال به بالا را تا ۲۹ درصد کاهش دهد!عجیب تر آنجاست که برت هاروی سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید؛ این نتیجه در مورد خواص چای بابونه ما را متعجب نکرده است!
همچنین یکی از مهم ترین خواص بابونه برای زنان مربوط می شود تسکین درد های قاعدگی، لذا خوب است در این دوران مرتب دمنوش بابونه میل شود، همچنین دمنوش بابونه برای اختلالات یائسگی هم مفید است.
در ضمن خانم هایی که بچه شیر می دهند هم سعی کنند دمنوش بابونه میل کنند، چراکه باعث افزایش شیر مادر می شود.
مطالعه کنید: افزایش شیر مادر با بهترین برنامه غذایی

 

ادامه خواص بابونه در طب سنتی به طور خلاصه:

۱۳) مقوی مغز.
۱۴) درمان سنگ کلیه و خرد کردن آن.
۱۵) تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت های سرماخوردگی.
۱۶) درمان سردرد و کمک در روند بهبودی میگرن.
۱۷) چای بابونه برای درد های عضلانی مسکن قوی ای است.
۱۸) ضد نفخ.
۱۹) ضد آلرژی.
۲۰) درمان بی اشتهایی.
۲۱) رفع زردی.
۲۲) شادابی پوست با بخور بابونه.
۲۳) درمان چشم درد. (برای استفاده از این خاصیت بابونه، باید آنرا به همراه سرکه میل کنید.)
۲۴) ادرار و قاعده آور. (لذا اگر مشکل ادرار قطره قطره وجود دارد، چای بابونه برای او مناسب است.)
۲۵) مسکن درد دندان درآوردن بچه. (یکی از اساسی ترین خواص بابونه در طب سنتی، تسکین درد هاست که برای استفاده از این خاصیت باید چند قطره از اسانس بابونه را به همراه یک قاشق روغن بادام ترکیب کنید و روی محل مورد نظر بمالید تا بهتر شوید.)
۲۶) التیام دهنده زخم ها. (این خاصیت بابونه با جویدن آن نشان داده می شود.
۲۷) بهبودی جوش ها و آکنه های صورت. (بخور بابونه به این مورد کمک خوبی می کند.)
۲۸) درمان ناراحتی های پوستی مثل خارش، کهیر و اگزما. (اسانس بابونه را با روغن بادام ترکیب کرده و استفاده کنید.)
۲۹) انرژی زا. (حمام بابونه می تواند انرژی زیادی به شما بدهد؛ چند قطره از اسانس بابونه را به وان حمام بریزید و ۱۵دقیقه در آن دراز بکشید.)

 

خواص چای بابونه و مضرات آن:

طرز تهیه چای بابونه:

۱قاشق غذاخوری از گل بابونه را به همراه ۲لبوان آب جوش و کمی نبات در قوری ریخته و میگذاریم تا بخوبی دم بکشد.

اما خواص چای بابونه به طور خلاصه از این قرار است:

  • مقوی سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت های سرماخوردگی
  • درمان گرفتگی های قاعدگی و عضلانی
  • مسکن درد شکم و کمر
  • تقویت کننده عملکرد کبد
  • مفید جهت درمان روماتیسم
  • مسکنی عالی برای سردرد، میگرن، درد های عصبی و دندان درد
  • درمان اختلالات یائسگی

 

۷ مورد از خواص عرق بابونه برای سلامتی

خواص چای بابونه

عرق بابونه از گل های بابونه در فصل گلدهی بابونه تهیه می شود. خواص درمانی عرق بابونه بسیار است و طبع آن نیز گرم و خشک است. برخی از خواص عرق بابونه از این قرار است؛
۱. مسکن تب های بلغمی و عفونت های همراه با درد.
۲. بهبودی مشکلات گوارشی، خصوصا التهاب ها و زخم های خفیف معده
۳. موثر در کنترل و کاهش افسردگی
۴. نیروبخش و انرژی زا
۵. درمان التهابات حنجره و گلودرد
۶. مقوی برای رشد مو و افزایش کیفیت پوست و مو
۷. منظم کننده اختلالات قاعدگی و درد های آن

مقداری مصرفی روزانه عرق بابونه چه قدر است؟!
بهتر است عرق بابونه را به اندازه یک استکان، پیش از هر وعده غذایی به همراه آب میل کنید.

 

مضرات بابونه چیست؟!

همانطور که می دانید بابونه گیاهی است از خانواده آفتابگردان. لذا کسانی که به این خانواده از گیاهان حساسیت دارند، با مصرف بابونه دچار واکنش های آلرژیک می شوند. در عین حال عوارض و مضرات احتمالی مصرف بابونه را در ادامه بررسی می کنیم؛

مضرات 🛑 اگر می خواهید بابونه مصرف کنید دقت داشته باشید که همزمان از داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و همچنین الکل به هیچ وجه استفاده نکنید.

🛑 خانم های عزیز؛ اگر در دوران بارداری و یا شیردهی هستید، مصرف بابونه می تواند باعث ایجاد آلرژی در شما و سقط جنین در دوران بارداری شود که بهتر است از مصرف آن خودداری نمایید.

🛑 مصرف افراطی و بیش از حد بابونه می تواند موجب علائمی همچون؛ ورم چشم، حالت تهوع و استفراغ، تعریق بالا، سردرد و زخم دهانی شود.

🛑 التهاب چشم ها بر اثر تماس با گیاه


منبع : https://exireteb.com/properties-of-chamomile/

TOP