خواص سنجد از تب بر بودن تا ضد التهاب

سنجد میوه ای که به صورت خشک شده از آن استفده میشود و این میوه طبعی خشک و سرد دارد. در بسیاری از متون ادبی از سنجد به عنوان نماد فرهیختگی و فرزانگی یاد شده است زیرا به باور درمانگران طب سنتی و شیوه‌های طبیعی درمانی سنجد بیشترین تاثیرگذاری را بر سلول‌های مغزی دارد و موجب تقویت آنها می‌‌شود. به همین دلیل ما ایرانی‌ها از سنجد به‌عنوان یکی از فراموش‌‌نشدنی‌ترین سین‌های هفت‌سین استفاده می‌کنیم و بر این باوریم که قرار دادن آن کنار دیگر سین‌های هفت‌سین موجب تقویت حافظه، تقویت مغز و افزایش یادگیری اعضای خانواده می‌شود.

 

سنجد در احادیث

گوشتش گوشت می آورد، استخوانش استخوان می رویاند و پوستش پوست آور است. کلیه ها را گرم و معده را دباغی می کند و ایمن از بواسیر و ادرار قطره قطره است. ساق ها را نیرو می بخشد، جذام را ریشه کن می کند و برای تب سودمند است.

 

خواص سنجد

 

  • سنجد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می‌ باشد .
  • خاصیت ضد التهابی دارد .
  • ضد اسهال و قابض است. جوشانده برگ سنجد، بهترین دارو برای اسهال کودکان است .
  • ضد تب و درد است .
  • به خاطر وجود ویتامین K در سنجد،دفع کننده سموم معده و روده می‌باشد . 
  • سرشار از فیبر و منبع غنی از کلسیم است و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است و استخوان‌های افراد را محکم میکند .
  • بوئيدن گل سنجد براي اشخاص فلج و كساني كه لقوه دارند مفيد است. البته دختران جوان از بوئيدن آن خودداري كنند چون باعث ازدياد شهوت در خانمها مي‌گردد .
  • برگ درخت سنجد به صورت ضماد باعث مي‌شود كه دمل زود سر باز كند .
  • مصرف سنجد درمان‌گر ورم كيسه صفراست .

 

 

خواص سنجد

۱ – مصرف سنجد ۱۰ دانه در روز موجب پاکسازی دستگاه گوارش به‌ویژه معده و روده‌ها می‌شود.

۲ – سنجد براي كساني كه نرمي استخوان و پوكي استخوان دارند مفيد است. پودر سنجد ۲ قسمت و پودر سوياي بوداده ۱ قسمت را با عسل مخلوط كرده روزي يك قاشق يا ۲ قاشق غذاخوري با يك ليوان شير ميل شود. اين صبحانه براي آقايان و خانمها بسيار مفيد مي‌باشد.

۳ – رفع ورم مفاصل و اعضاي بي‌حس. ابتدا به مدت ۲۴ ساعت برگ را در روغن زيتون نگاه داريد سپس با حرارت ملايم بجوشانيد تا له شود اگر محتوي را در يك شيشه سر بسته بگذاريد و در آب جوش بيندازيد تا بجوشد و له شود خاصيت آن بيشتر است. همچنين اگر اين روغن را بر سر بمالند باعث بلندي مو مي‌شود.

۴ – شیر و سنجد. تعدادی سنجد تازه را بهمراه پوست و گوشت وهسته آن را بوسیله آسیاب برقی بصورت پودر در بیاورید.یک تا سه قاشق غذا خوری از پودر را داخل یک لیوان شیر تازه  بریزید و بوسله یک قاشق غذا خوری عسل آنرا شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده میل کنید. این ترکیب در درمان پوکی استخوان و درد مفاصل مخصوصا زانو درد موثر است.

۵ – مصرف دمنوش یا جوشانده برگ سنجد تاثیر بسیار زیادی در کاهش اختلالات کبدی و حتی درمان آنها دارد.

TOP